Thailand med Leo 7 månader

Jag och Daniel var i Thailand första gången i mars 2012. Direkt när vi kom hem började vi planera och spara till nästa resa. Preliminärbokade hotell redan för november då vi ville åka igen!
Sedan hade vi turen att bli med barn och med mitt tillstånd var en resa inte aktuellt! :p

Vi började istället planera en resa längre fram! Vi läste mycket om en bebis olika faser för att hitta en tid som passade så bra som möjligt för Leo!
Runt 7 månader kändes som en bra tid, och så blev det!

Innan resan var jag nervös för hur Leo skulle må av tidsskillnaden och hur vi skulle kunna skydda honom från att bli sjuk där nere.
Flygresan var jag inte nervös över. Kände mig trygg i mammarollen och visste att Leo inte är är ett ledset barn. Han gråter bara om han han slår sig eller ibland när är trött hungrig samtidigt. Vilket Vilket då alltid går att lösa på två röda genom att ge mat :)

Mycket riktigt gick flygresan jättebra! Vi flög 13 timmar med en mellanlandning halvvägs på 3 timmar. Under hela den resan sov Leo sammanlagt 4 timmar (vi flög på dagen) och grät sammanlagt 0 minuter!!

Tidsskillnaden hade jag inte behövt oroa mig för. Han vände på dygnet redan första dygnet och sov hela nätterna under hela resan. Tror han vaknade 2 nätter och behövde vaggas, och somnade om.
Första dagarna var han såklart lite extra trött och tog många powernaps i vagnen.

Vi hade med oss allt i matväg eftersom vi inte visste vad han ville äta i värmen. Han åt ersättning hela resan och det gick jättebra! Viktigt var såklart att vara väldigt noga med rengöring av flaskorna och inte ge gammal ersättning!

Leo älskade all uppmärksamhet han fick av alla thailändare kan jag säga!

Vi hade köpt med en lätt Bilbarnstol som vi använder när vi åkte taxi och båt. Det funkade supersmidigt och det kändes tryggt!

På förmiddagen var vi ibland på stranden någon timme innan solen blev för stark. Där fanns bra skugga av träd och parasoll!
Vid 2 tiden varje dag gick vi till hotellrummet så Leo fick sin eftermiddagsvila i ett svalt rum. Han icke jättefina barnsängar på alla rum och sov gott i dem!

När vi hängde vid poolen satt vi oftast i skuggan hela familjen men ibland turades vi om att ligga lite i solen.
Leo älskade att bada i poolen så det gjorde vi mycket! Varje pool hade stora områden av skugga hela dagen så det passade oss perfekt.
Även vädret var barnvänligt. Tror vi hade 2-3 hela dagar med sol, resten av dagarna var det mer eller mindre mulet stora delar!

Det enda jobbiga med vår resa var att Leo hade lärt lärt krypa! Meningen när i bokade, var att han skulle vara liggandes eller sittandes men så så det inte :p
Så på hotellet ville vi vi inte ha honom på golvet då de har så hårda golv och fortfarande ramlade på näsan ibland och gärna klättrade mot möbler för att ramla rakt bak. Så på hotellet vi vi helt enkelt turas om att ha honom i famnen eller busa med honom i vår säng.
Utomhus eller i köpcentrum var det lättare för där var han nöjd i vagn och sele. Tryggt och säkert!

Hemresan gick lika bra, men då flög vi på natten så han sov nästan hela resan!

Resa med småbarn var, precis som vi var inställda på, ingen avkoppling så som en resa utan barn är. Däremot är det en fantastisk upplevelse och man kunde njuta av så mycket ändå! Bada, värme, mat, frukostbuffé, inte behöva städa, shoppa, all vacker natur, massage. Och alla underbara människor!! 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Morsbarn.blogg.se

Skriver av mig om allt och inget. Oftast när jag är frustrerad över något eftersom när allt är tipptopp har jag inte tid eller behov av att "prata" av mig haha

RSS 2.0